Νέα ερώτηση από το Βουλευτή Σπύρο Μαργέλη για τα Ισπανικά στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Κατατέθηκε χθες, 4 Οκτώβρη, από το Βουλευτή του ΠΑΣΟΚ κύριο Σπύρο Μαργέλη η παρακάτω ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κα Άννα Διαμαντοπούλου που αφορά στη Διδασκαλία των Ισπανικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ: Την Υπουργό Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κα ‘Αννα Διαμαντοπούλου

ΘΕΜΑ: «Διδασκαλία Ισπανικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση»

Το Σεπτέμβρη του 2009, με την υπουργική απόφαση 105954/Γ2, 03-09-2009, τα ισπανικά ορίζονται σαν γλώσσα επιλογής στο Γυμνάσιο, ενώ με την υπουργική απόφαση 105959/Γ2, 03-09-2009 ορίζονται σαν πρώτη ξένη γλώσσα καθώς και σαν μάθημα επιλογής στο Γενικό Λύκειο μαζί με τα αγγλικά, τα γαλλικά, τα γερμανικά και τα ιταλικά. Ωστόσο, δεδομένων αυτών των υπουργικών αποφάσεων, παρατηρήθηκαν, κατά την σχολική χρονιά 2009-2010, μια σειρά από περιστατικά που καταδεικνύουν την ελλειμματική εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου για τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύλλογο Πτυχιούχων Ισπανικής Φιλολογίας (ΠΑΣΠΙΦ), σε ορισμένα Γυμνάσια της χώρας, τα έντυπα δηλώσεων που δίνονταν στους μαθητές της Γ’ τάξης προκειμένου να επιλέξουν τις γλώσσες που θέλουν να διδαχθούν στο Λύκειο, ΔΕΝ συμπεριλαμβάνονταν τα ισπανικά. Απ’ όσους διευθυντές Γυμνασίων ζήτησε ο ΠΑΣΠΙΦ εξηγήσεις γι’ αυτή την «παρατυπία», σημείωναν πως τα ισπανικά δεν αναφέρονταν στα ενημερωτικά σημειώματα που έλαβαν από τους σχολικούς συμβούλους. Παρεμφερής ήταν η εικόνα και σε ορισμένα Λύκεια, των οποίων οι μαθητές ουδέποτε ενημερώθηκαν ότι μεταξύ των επιλογών τους είναι και τα ισπανικά. Όσον αφορά δε στο Δημοτικό, στα έντυπα που δόθηκαν στους μαθητές της ΣΤ’ Δημοτικού προκειμένου να δηλώσουν τη γλώσσα επιλογής στο Γυμνάσιο, η εικόνα ήταν καλύτερη. Παρόλα αυτά, δεν έλειψαν περιπτώσεις όπου τα ισπανικά απουσίαζαν από τα έντυπα δήλωσης.

Εξίσου σημαντικό ζήτημα για τον ΠΑΣΠΙΦ αποτελεί η ένταξη των ισπανικών και στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση όπου δεν υπάρχει θεσμικό πλαίσιο αντίστοιχο με αυτό της Δευτεροβάθμιας, το οποίο προέκυψε μετά από τριετές επιτυχημένο πιλοτικό πρόγραμμα, στο οποίο συμμετείχαν 7 Γυμνάσια από όλη τη χώρα τα δύο πρώτα χρόνια, ενώ τον τρίτο χρόνο ο αριθμός τους αυξήθηκε σε 13. Στην Πρωτοβάθμια δεν έχουν υπάρξει ανάλογα πιλοτικά προγράμματα. Στο Δημοτικό σήμερα, οι μαθητές της Ε’ και της ΣΤ’ Δημοτικού, διδάσκονται υποχρεωτικά αγγλικά και επιλέγουν τη δεύτερη γλώσσα μεταξύ μόνο των γαλλικών και των γερμανικών. Η ένταξη των ισπανικών, αλλά και των ιταλικών στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με τις θέσεις του ΠΑΣΠΙΦ, θα επιφέρει ομοιογένεια στη διδασκαλία των ξένων γλωσσών που διδάσκονται στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο, ενώ παράλληλα θα δοθεί ουσιαστικό περιεχόμενο στην εξαγγελία για αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα 800 ολοήμερα δημοτικά σχολεία. Άλλωστε, η ένταξη των ισπανικών στο Δημοτικό δεν πρόκειται να επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, καθώς η διδασκαλία της δεύτερης ξένης γλώσσας χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ.

ΚΑΤΟΠΙΝ ΤΩΝ ΑΝΩΤΕΡΩ, ΕΡΩΤΑΤΑΙ Η ΚΥΡΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΣ:

1) Τι προτίθεται να πράξει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου προκειμένου να υπάρξει ουσιαστικότερη ένταξη των ισπανικών στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση;

2) Είναι στις προθέσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου ο σχεδιασμός και η έναρξη πιλοτικού προγράμματος διδασκαλίας των ισπανικών, αλλά και των ιταλικών, για την ένταξη τους στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ώστε να αποκατασταθεί η ισότητα μεταξύ των τεσσάρων γλωσσών επιλογής που προσφέρονται στο Γυμνάσιο;

3) Σκοπεύει το Υπουργείο να προβεί στη σύσταση θέσης συμβούλου για τα ισπανικά και τα ιταλικά στο Υπουργείο, καθώς αυτή τη στιγμή την αρμοδιότητα την έχει ο σύμβουλος γαλλικών;

Ο ερωτών βουλευτής Σπύρος Ν. Μαργέλης